『失職女子。』の音がする!非常階段とノイズ系音楽 Sounds Like "Shisshoku-Joshi"! Hijokaidan and Nois Music

『失職女子。』の音がする!

 先日『非常階段』というバンドの音楽をふと耳にして思いました。

「この音楽、失業して転職活動100社落ちてアパート出て行ってくださいねってお大家さんに言われたときの気持ちみたいな音がする!」

 Yesterday I heard this music by the Japanese band "Hijokaidan" and thought

"This music sounds like how I fel, when I lost my job, got rejected from 100 jobs and was told to leave my apartment!"

 

 

 昔はこういうノイズ系と言われるサウンドボアダムスや一部の現代音楽など)は、聞いてもよく分かりませんでした。しかし今、上の動画などを見ると、心のどこかしらの琴線に触れるのです。

 In the  past I didn't really understand the music genre called "noise" (like the band BOREDOMS or other contemporary atonal music). However, now, when I see movies like the above, I'm able to FEEL something.

 

経験しないと分からない気持ちを表現した音楽

 『失職女子。』刊行直後、ありがたいことに取材を受けてよく聞かれました。

「失業して住む場所を失いそうだったとき、どんな気持ちでしたか?」

 この質問に対して私は上手く答えることができた試しがありません。

 当時は自分の叫び声でよく目が覚め、眠れませんでした。けれど、「叫びだしそうな恐怖が続きました」と言葉で言っても、経験しないと分からないんじゃないかな?というもどかしさがあります。

 

 After publishing of "Shisshoku Joshi" people asked me
"What does is feel like to lose your job and home at the same time?"
 A question which I've never been able to answer. 

 At that time, I couldn't sleep well since the noise of my own screaming would wake me up. However, saying "I felt constant fear as though I was screaming all the time" in words just doesn't quite communicate to the person who has never experienced it. 

 

 ノイズ系のバンドはそのような言葉にしても伝わりにくい「叫びだしそうな恐怖や不快感」を表現しているのかもしれないな、と今日の自分は感じることができます。

 Today, I'm feel that these "noise" music expresses that desparate fear which I still can't quite put into words. 

 

人間性の幅が広がった!?

 こんな風に昔わからなかったことを自分なりに解釈できるようになった、人間性の幅がひろがったというとおおげさですが……今、若干悦に入っています。いっときはなんでわたしが?と思いもしたものですが、失業や住居を失うかもしれないという恐怖も、世界をよりよく理解できるようになるためには、味わっておいてよかっのだと今は思えます。

 

 To be able to understand something that I didn't before is sweet; I'm sort of pleased by my evolution. The experience I despised before may have been just what I needed to grow and to build a better understanding of the world.